Diabetesläger på Storholmen

Barndiabetesenheten på Astrid Lindgrens barnsjukhus och Föräldraföreningen Bullerbyn bjuder in till:

DIABETESLÄGER på Storholmen! -För barn med diabetes och en av deras föräldrar

SportCamp är arrangör även i år och vi är åter på Storholmens sommargård i Norrtälje. Utanför finns en stor gräsplan och ett stycke bort ligger en fotbollsplan och ett stort skogsparti. Nedanför huvudbyggnaderna finns en grillplats och vid stranden, brygga och bastu. Vi planerar aktiviteter så som kanot, skytte/bågskytte, dans, boxning, fotboll, bad, skogsutflykt, pyssel mm. Vi har även möjlighet att sätta upp en klättervägg om det finns intresse för det.

Vi planerar för tre stycken två-dagarsläger med 25 barn per läger och en förälder per barn.
Alla barn/ungdomar som går i grundskolan, åk 0-9, och som är inskrivna vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus är välkomna, finns det platser över, är Bullerbyns medlemmar i ”rätt” ålder välkomna, oavsett sjukhustillhörighet. Antalet anmälningar kommer avgöra vilken åldersindelning vi kommer ha men grunden bygger på:
Läger 1: 27-28 aug (måndag-tisdag) yngsta barnen
Läger 2: 28-29 aug (tisdag-onsdag) mellan barnen
Läger 3: 29-30 aug(onsdag-torsdag) ungdomar
Ju fortare vi får in anmälningarna, desto fortare kan vi meddela vilket datum som gäller för vilken ålder. Om vi inte täcker upp alla platser kommer vi slå ihop lägren till de två första dagarna. Men vi kommer fortfarande ha aktiviteter åldersindelade likt ovan.

AKTIVITETER
Under två dagar har vi kul tillsammans, tar del av varandras kunskap, misstag och jämför hjälpmedel. Det blir ledarledda aktiviteter för barnen och föräldrarna kommer ha möjlighet att utbyta erfarenheter med varandra och med någon av oss i Bullerbyns styrelse. Det blir även gemensamma aktiviteter då barn och föräldrar har roligt ihop. På kvällen blir det disco för alternativt en uteaktivitet (beror på önskemål och åldersgrupp).
Under hela vistelsen är respektive förälder ansvarig för sitt barns diabetesvård men ledarna på plats har diabetesvana som gör att du tryggt kan lämna ditt barn vid aktivitetstillfällena.

DIABETESTEAMET
En av dagarna kommer personal från diabetesteamet ut till lägret för att prata med föräldrarna, berätta om nyheter och lära ut mer om diabetes.

FÖRÄLDRADISKUSSION
Om du har någon fråga som du tycker är viktig att lyfta fram i föräldradiskussionerna meddela gärna det vid anmälan så kan vi se till att få med det i programmet. Det kan handla om pumpar, kolhydraträkning, skolan, fritiden eller hur man får barnen att ta eget ansvar. Tänk gärna igenom vad ert bästa tips är som ni vill dela med er till andra. Föräldradiskussionen blir vad vi tillsammans gör den till, se därför till att själv vara aktiv.

STORHOLMEN
Storholmen ligger på en stor avskild sjötomt vid Norrtäljeviken och hörnet Vätöviken. Det finns tre huvudbyggnader, alla tre husen ligger nära varandra och är sammanlänkade med en takklädd trätrall. I ett hus finns kök, stor glasad matsal med veranda ner mot vattnet, där finns även pysselrum och pingisrum. Sovhusen har sovrum med 2-4-6bäddar och WC i korridoren. Standarden är likt ett vandrarhem, ta därför med egna sängkläder och handdukar. I husen kan det vara skönt att ha inneskor/tofflor och en extra tröja eftersom det springs mycket ut och in. Vi hoppas så klart på varmt väder, så ta med badkläder!

BUSS
Dag ett, klockan 09:00 avgår bussen från Drottning Sofias väg (mellan Stadion och Sofiahemmet). Det går lätt att ta sig dit med bil eller T-bana. Ta gärna med en frukt, macka och någon dricka till bussresan. Föredrar ni att ta egen bil till lägret är det mycket viktigt att ni meddelar oss detta redan vid anmälan.
Dag två, klockan 14:00 är det dags för hemfärd och vi beräknar vara åter på Drottning Sofias väg klockan 16:00.

ARRANGÖR
Mer information om arrangören hittar du på www.sportcamp.se. Om du har frågor om dessa läger kontakta gärna oss på Bullerbyn.

VÅRD AV BARN
Barnen är inskrivna som dagvårdspatienter på sjukhuset under första lägerdagen och du bör därför som förälder kunna ange diabetesdagvård som anledning till vård av barn en av dagarna. (Försäkringskassan har skärpt sina regler och ger inte alltid tillfällig föräldrapenning för samma orsak som vårdbidrag).

FONDMEDEL
Det finns möjlighet att söka fondmedel för diabetesläger via kurator för DEMO som nås via vårdguiden alternativt Solna, Sandra: 08-517 776 05, Huddinge, Pandora: 08-585 835 21. Du kan även vända dig till andra diabetesfonder eller t.ex. majblomman.se.

PRIS
Tack vare eldsjälar i barndiabetesteamet är även årets SportCamp kraftigt subventionerat av Stiftelsen Astrid Lindgrens barnsjukhus. Årets avgift är endast 500kr/familj, dvs 1 barn + 1 vuxen. (värde 2250 kr/familj).
Då ingår boende, mat, alla aktiviteter samt bussresa!

ANMÄLAN
Anmälan är bindande och vi kan tyvärr inte återbetala avgift vid eventuell sjukdom/förhinder såvida vi inte hinner ge er plats till annan familj. Eftersom att antalet platser tyvärr är begränsat, är det ”först till kvarn” som gäller, därefter skapar vi en kö för reservplatser.

Anmälan SportCamp 2018 skickas till styrelsen@foraldraforeningenbullerbyn.se OBS! Endast ansökningar med kompletta uppgifter registreras!
Vänligen ange nedanstående information i er anmälan:

Barnets namn och fullständigt personnummer:
Adress, postnummer, ort:
Vilket sjukhus ni tillhör: (Karolinska Solna/Karolinska Huddinge/Sachska) Medlem hos Bullerbyn: Ja/Nej
Förälders namn, mobil och mejl:
Eventuella allergier, intoleranser eller specialkost:

Viktigt ämne att ta upp vid föräldradiskussion:

Din anmälan innebär att du godkänner att vi spar dina lämnade personuppgifter i syfte att lämna över dem till ALB som i sin tur skriver in ditt barn på sjukhuset under en av vistelsedagarna. Relevanta uppgifter lämnas även till SportCamp i syfte att ta närvaro. Vi kommer inte förmedla uppgifterna till övriga deltagare eller några andra organisationer eller företag.

Välkomna önskar;
Stiftelsen Astrid Lindgrens barnsjukhus Barndiabetesteamet från Astrid Lindgrens Barnsjukhus samt Föräldraföreningen Bullerbyn och SportCamp.

Detta inlägg är publicerat i Aktuellt. Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.